Friday, January 30, 2009

Tabung Haji, Amanah Saham Wawasan dan JPN

Semalam... sadi sibuk menguruskan hal pusaka arwah ayah sadi... pasal duit dari bank dan jugak amanah saham... lepas tu... disebabkan urusan yang panjang gila... ditambah pulak dengan orang yang ramai... sadi terpaksa pergi ke PNB 2 hari berturut... punya laa susah.... hmmmm... memandangkan tabung haji pun sebelah PNB aje... so hari ni sadi pun pergi laa PNB dan Tabung haji...

Masa pergi PNB hari ni... nasib baik tak ramai orang macam semalam.... sadi pun mengupdate laa buku ASB... dan jugak bukakan amanah saham wawasan untuk diyana... kira untuk simpanan untuk dia besar nanti... mula-mula sadi plan nak bukakan diyana SSPN... tapi memandangkan ASW pun kira ok jugak... so sadi pun buka laa akaun ni untuk diyana... minimum umur anak yang nak menjadi pelabur...7 tahun... dan minimum untuk buka akaun ialah RM100... satu fakta menarik sadi perhatikan masa duduk kat sana... sadi tengok ramai orang cina yang datang bawak anak-anak mereka buka akaun ASN... sebab tu timbul kesedaran bagi sadi untuk bukakan akaun ASW untuk diyana... sadi plan bila diyana dah mencecah umur 12 tahun... baru sadi nak bukakan dia akaun SSPN... buat sekolah rendah ni... bagi dia ASW dulu...

lepas dah buat urusan kat PNB... sadi pun pergi laa tabung haji pulak... check akaun tabung haji yang dah dorman... nasib baik akaun tu masih ada... kalau tak.. rugi laa sadi... lepas tu sadi pun aktifkan balik akaun tabung haji sadi... dan bukakan diyana akaun tabung haji... rupanya semua budak yang dah ada sijil lahir boleh buka akaun di tabung haji... so sebenarnya danial dan danish pun sadi boleh buka akaun tabung haji untuk diorang... tapi memandangkan tak bawa surat beranak... tak dapat laa buatkan akaun untuk diorang berdua... dan jumlah minimum untuk buka akaun tabung haji hanya RM10... kalau lebih lagi bagus... lepas tu sadi tanya laa kat kaunter tu kalau nak register untuk haji macamana... kalau dalam akaun ada minimum RM1300... dah boleh register untuk buat haji... hmmmm... sadi plan nak pergi haji lebih kurang 15 tahun dari sekarang... so dah kena start menyimpan dari sekarang... :D

lepas sembahyang jumaat pulak... sadi dan hubby pergi JPN kat puchong... nak tukar alamat pada ic... punya laa ramai orang beratur... ialah.. ramai orang yang masih lagi bercuti dan ambil kesempatan buat urusan kat JPN... punya laa malas nak bergambar untuk ic... ish...sadi tak tau laa muka sadi macamana... sadi rasa masa tu dah kepenatan... senyum pun nampak masam jugak... ditambah pulak pipi yang semakin gebu... ish..ish..ish... lagi 3 minggu ic tu siap...hmmm... mesti gelak besar tengok muka kat ic tu nanti... huahuahuahuahuahua :D

orait.. meh layan gambar untuk hari ni...

masa ni di PNB


sadi tengah berurusan dengan pegawai khidmat pelanggan


ni masa dekat lembaga tabung haji


ni masa menunggu nombor giliran


buku akaun yang telah dibuka dan dikemaskini buat tahun ni


marilah menabung untuk masa hadapan... :D

3 comments:

PuteriSatu said...

bagus tu sadi menyimpan tuk masa depan anak2 kan..

Aqilah akak dah bukakan akaun tabung haji start umur dia 5 bulan lagi...sekarang teringin nak bukakan akaun Nuri..asyik bertangguh je...

arine said...

Teringat masa Rin wat praktikal kat Tabung Haji Muo dulu.hehehe.. ade gak acc Tabung haji & ASB. Menabung untuk masa depan.

SaDi said...

puterisatu... sadi ingat dah buka 2 akaun utk anak sadi ni pun dah ok kot... nanti in future... bila umur anak yang 2 org tuu masuk 7... sadi nak buka akaun yang sama utk diorang

ARINE... oooooohhhh.... pernah praktikal kat sana yek... bestnyeee... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...