Wednesday, January 30, 2008

27 November 2007


Hari ini merupakan hari yang paling menggembirakan kerana rumah yang aku beli akhirnya berjaya dimiliki. Aku membeli rumah ini dengan pinjaman Bank Kerjasama Rakyat 2 tahun lepas. Setelah berurusan dengan pihak bank dan pemaju, aku perlu membayar RM5118 kepada pihak pemaju sebelum mendapatkan kunci rumah. Ini semua berpunca dari masalah dokumen di mana ia menyebabkan bank lewat memberikan wang kepada pihak pemaju. Situasi ini telah menyebabkan kelewatan pembayaran dan aku dikenakan “LATE PENALTY CHARGE”.

Pada mulanya aku perlu membayar RM16 000, setelah beberapa siri rundingan dengan pihak pemaju, akhirnya aku perlu membayar sejumlah wang sebelum kunci rumah diberikan. Aku pada mulanya enggan memberikan wang itu kerana dengan wang sejumlah itu, aku mampu membuat pengubahsuaian dapur dan cabinet dapur. Setelah berfikir panjang, sekiranya aku tidak menjelaskan wang tersebut, pasti aku perlu tinggal dirumah sewa ini. Lagipun, dari khabar angin menyatakan harga simen dan besi bakal melonjak pada tahun 2008. Nanti, aku perlu membayar kos yang lebih tinggi untuk pengubahsuaian rumahku.

Dengan tawakkal di hati, aku dan suami, ditemani ibu pergi ke pejabat pemaju untuk mendapatkan kunci rumah. Setelah pembayaran dibuat, aku berjaya mendapat kunci rumah yang aku impikan. Aku terus pergi ke rumahku di Bandar Saujana Putra. Setelah membuat pemeriksaan, rumahku dalam keadaan baik dan aku terus mendapatkan kontraktor untuk pengubahsuaian.

Walaupun arwah ayahku tidak sempat melihat rumah baruku, aku pasti dia gembira kerana aku telah mempunyai rumah sendiri. Ibuku tersenyum panjang melihat rumah baruku dan aku pasti pengubahsuaian rumahku akan bermula esok.

Abang… inilah hadiah harijadi abang untuk tahun ni. Semoga rumah baru ini mengeratkan lagi perhubungan kita selama-lamanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...