Wednesday, January 30, 2008

31 Disember 2007


Hari ini merupakan hari terakhir bagi tahun 2007. Rumah ini telah pun selamat kami sekeluarga diami dan aku pun telah mengemas rumah ini sepenuhnya. Terasa penat lelah setiap hari mengemas berbaloi apabila melihat setiap barang dirumah ini tersusun rapi.

Aku telah mendaftarkan anakku di tadika berhampiran dirumahku. 3 Januari akan bermulalah episode persekolahan bagi Diyana, Danial dan Danish ditempat baru. Segala persiapan persekolahan seperti baju, buku dan kasut telah aku sediakan.


Aku bertanya pada Diyana, apakah azam dia tahun baru ini? Lantas dia menjawab , "Diyana nak pergi sekolah laa ibu. Kenapa sekolah ni asyik cuti jeee." Aku tergelak dengan jawapan dibibirnya. Ternyata dia sudah tidak sabar hendak ke sekolah barunya.


Azam aku... Sudah pasti aku inginkan kehidupan yang lebih tenteram dan bahagia disamping keluarga. Dan aku ingin memastikan aku berjaya dalam pelajaran.


Pada malamnya, kami sekeluarga menonton tv melihat sambutan tahun baru. Danial dan Danish bermain ditepi tangga. Gelak tawa riang mereka membuatkanku sungguh terhibur. Tiba-tiba, suamiku bertanyakan tentang Danish. Aku sangka mereka bermain dibelakangku. Aku toleh kebelakang dan tidak nampak Danish. Aku bertanya pada Danial, mana Danish? Dalam loghat sengaunya, Danial berkata, "Anish hempit". Haaa..... apa tu..... aku tak paham.


Aku segera meninggalkan sofa dan mencari Danish.... Daniiishhhh....... laaa... rupanya dia tersepit diantara tangga. Kepalanya tidak lepas dan badannya didalam stor. Tangga rumahku mempunyai lubang dan suamiku masih tidak berkesempatan membeli kayu untuk menutup bawah tangga. Dibawah tangga adalah stor dan di dalamnya penuh dengan kotak.


Danish menangis apabila ternampak aku dan aku cuba mengeluarkan dia dari tangga. Aku menjerit meminta bantuan suamiku. Anak dah tersepit laa bang.... cepat laaaa.... Suamiku bingkas bangun dan cuba menarik keluar Danish. Nasib baik dia boleh keluar dari tangga itu.


Aku segera meredakan tangisan anakku... Danish, lain kali main depan ibu tau, jangan main kat tangga lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...