Tuesday, November 4, 2008

PIG FAECES as PAPAYA FERTILIZER

I heard this news yesterday... BULETIN UTAMA... it was shocking new... let me share this news with you...

See the road... that was the faeces...


waaahhhhh.... that's a lot of faeces...


so busy with the faeces


there it goes.. to the trees... PAPAYA TREES


waaaahhh.... so delicious... PAPAYA... iiiyyeeeeewwwwwwwww.... :(


************************************************************************

Betik subur baja najis babi
Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
am@hmetro.com.my

PADANG TERAP: Cukup mengejutkan apabila sebuah ladang betik seluas kira-kira 250 hektar di Kampung Bukit, Naka, dekat sini, dipercayai menggunakan baja daripada najis babi bagi menambahkan kesuburan pokok selain meningkatkan kualiti buah berkenaan sebelum dipasarkan kepada orang ramai.

Difahamkan, setiap hari bekalan najis seberat tiga tan akan dihantar ke ladang berkenaan dan dipercayai dibekalkan penternak haiwan itu yang berpusat di Kulim dan Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Kedudukan ladang terbabit yang tersembunyi jauh dalam kawasan ladang getah dan kelapa sawit menyukarkan perbuatan itu dihidu pihak berkuasa serta penduduk setempat.

Menurut sumber, setiap urusan pembajaan, penjagaan pokok, penyemaian benih, pengutipan hasil dilakukan 87 pekerja terdiri daripada warga asing berasal dari Bangladesh dan India yang diupah pemilik ladang berkenaan sejak dua tahun lalu.


“Ladang ini dipercayai dimiliki seorang peniaga warga tempatan berasal dari Bidor, Perak dan mendakwa mengusahakannya bersama seorang usahawan terkemuka negara.


“Saya tidak pasti sama ada dakwaannya benar ataupun tidak tetapi setahu saya ladang ini berada di bawah kawasan ladang tebu yang dimiliki sebuah syarikat,” katanya ketika ditemui Kampung Sungai Kap, dekat sini, semalam.

Menurutnya, najis berkenaan dibeli secara pukal dan difahamkan satu tan hanya boleh diperoleh pada harga serendah RM350.

“Kalau hendak dibandingkan dengan harga baja campuran asli lain seperti baja tahi ayam ia lebih murah berkali ganda manakala kualitinya lebih baik,” katanya.

Peniaga barangan runcit, Shampi Aiwan, 28, berkata penduduk di kawasan itu sememangnya tahu lori mengangkut najis babi itu sering ke ladang betik berkenaan kerana laluan kampung mereka digunakan setiap hari.

“Bagaimanapun, kami semua mula berang selepas najis berkenaan jatuh di sepanjang jalan sejak kelmarin menyebabkan bau busuk yang amat meloyakan.

“Kedua-dua anak saya demam selepas menghidu bau berkenaan manakala pelanggan juga tidak mahu masuk ke kedai saya menyebabkan kerugian ratusan ringgit,” katanya.

Menurutnya, berdasarkan pemerhatian, najis berkenaan sememangnya najis babi dan mereka mendakwa membawa bekalan itu ke ladang betik di kawasan berkenaan untuk dijadikan baja.

“Akibat tidak tahan dengan bau najis babi ini, saya menghubungi pihak Majlis Daerah Padang Terap (MDPT) bagi menyelesaikan masalah ini,” katanya.

Tinjauan wartawan Harian Metro di lokasi kejadian mendapati najis itu jatuh di sepanjang laluan termasuk di hadapan rumah dan masjid di kawasan berkenaan sehingga menimbulkan kemarahan penduduk.

Sementara itu, Pembantu Penguasa Majlis Daerah Padang Terap (MDPT), Zahari Che Omar, berkata hasil pemeriksaan mengenai tumpahan najis babi di jalan raya itu membawa kepada penemuan sebuah ladang dipercayai menggunakan najis berkenaan sebagai baja.

“Kami akan melakukan siasatan lanjut dan sampel najis itu akan diserahkan kepada Jabatan Kesihatan Padang Terap untuk diuji, namun kami mengesyaki ia sememangnya najis babi berdasarkan bau dan warna najis yang ditemui di ladang ini,” katanya.
********************************************************************

iiiyeeeewwwwwwww.... so gross... oh mine... during Ramadhan... I always eat papaya and watermelon... I hope that PAPAYA NOT ORIGINATED FROM PADANG TERAP.... YUKS!!!!!

11 comments:

Nurmala said...

wak.!!!!!!!!!!!!!
masa tgh baca entry ni, saya tgh makan papaya..wak!!!!!tidak!!!!!

CuTeMiUt78 said...

ohhh...my god.. rasa terus loya tekak ni..

aNIe said...

Sadi...akak memang suka makan papaya...tapi jarang dpt makan...

Malam tadi tengok berita...ya ALLAH...kembang tekak ni...

aju said...

tulah...tgh tgk news tu, tetiba terigt kat sadi...wakaka..pttlah c pepaya kuat...ada vitamin xtra ghupanya...adehhh...susah tul zaman sekrang nih...

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

uuweekkkk....kene makan betik belakang rumah mak jelah hehe...

SaDi said...

nurmala... sadi rasa boikot sekejap nak makan betik laa lepas ni... loya tekak laaa....

cutemiut78... itu laaa... macamana malaysia nak jadi halal hub... kalau negara luar (arab saudi kee) tau pasal ni... mesti pikir 2 kali... yuks..

kak anie.. masa sadi dengar berita tuu... rasa mmg nak muntah... tengok laa dia punya najis... banyak gileeee.....

kak aju.... uuuwwwwwaaa..... tak nak makan betik laaa buat masa ni... ni mesti peniaga yg kurang sensitif pasal agama Islam buat hal nii... itu laaaa... macam laa takde baja lain... baja lembu pun ok kan... compare ngan babi tuuuuuu...

SaDi said...

nrina... itu laa... kita pakat tanam pokok sendiri laa kat rumah... terjamin halal...

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

wah biar betik ni, loya terus rasa tekak kak rose

[S]itie [B]Um [B]Um said...

eww..geli la plak rase..

SaDi said...

carzy beutiful... itu laa... cite betul tau...

[s]itie... tau takpe... geli betul laa... loya tekak dibuatnyeee.... yuks..

:. iBuAfiQah a.k.a Irnie .: said...

sadi,

t/hari semalam irnie makan betik tau...
dh masuk opis br opismate citer pasal baja babi kat pokok betik nie....
errrr...xmo makan dah betikkk....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...