Thursday, November 22, 2007

Danish dan Ulat



31/10/07 Hari ini merupakan hari yg meletihkan. Semalam aku dah email pada LBS betapa aku geram berkenaan hal rumah aku ni. Payah betul nak dapatkan kunci rumah. Pagi tadi aku bangun lewat pasal lambat tidur. Danish tak banyak ragam masa pagi tadi. Elok je dia tidur nyenyak dalam dakapanku. Lepas mandi dan bersiap, aku terus pergi ambil diyana & danial di tadika. Seronok betul anak-anakku belajar ke tadika. Walaupun Danial baru berusia 3 tahun, semangatnya untuk pergi ke sekolah sukar untuk halang. Dia pasti menangis sekiranya dia tak dapat pergi ke sekolah bersama kakaknya. Lantas aku memohon persetujuan dari guru tadika untuk membenarkan Danial pergi ke sekolah bersama Diyana.

Suamiku mempunyai hobi memelihara ikan kelisa. Ulat dibeli setiap 3 hari bagi makanan untuk ikan kelisanya. Aku sentiasa mengingatkan suamiku untuk meletakkan ulat di tempat yang tinggi agar tidak dapat dicapai oleh anak-anakku. Aku memang gelikan ulat. Walaupun ulat itu di dalam bekas, aku tak berani untuk menyentuhnya.
Lepas makan tengahari , aku suruh anak-anakku tidur. Aku terlelap semasa menidurkan anak-anakku. Rupanya, anak bongsuku ini tidak tidur. Danish main di ruang tamu dan pabila aku tersedar, rumahku macam kapal pecah . PDAku ada dihujung tingkap, lagi sikit nak jatuh. Bekas ulat pun terbuka dan ulat-ulat berselerakan dipermaidani dan sofa. Jam di bilik tidurku boleh berada dimeja sofa. Haaaaa.... Geramnya dengan Danish . Aku menjerit gelikan ulat. Lantas anakku terbangun dari tidur. Aku terus mengambil PDA dan menghubungi suamiku. Aku tempatkan Danish di dalam katil bayi supaya dia tidak bermain dengan ulat. Aku dan Diyana cuba mengemas tapi aku terlalu gelikan ulat yang ada disofa. Aku semburkan dgn Ridsect, tetapi pabila terpandangkan ulat tu menggeliat, aku terus belari ke bilik.

Kemudian, suamiku balik, dan dia terus mengemas ruang tamu dan mencari semua ulat yang terlepas. Setelah semua kembali ke sedia kala, barulah suamiku makan dan masuk ke pejabatnya semula. Aku rasa geli geleman duduk diruang tamu, pabila teringatkan ulat tu, nasib baik Danish tak main disofa aku terlelap , dan nasib baik ulat tu tak dtg padaku. Aku risau juga kalau Danish termakan ulat itu, tapi setelah aku periksa dia, pasti... ulat itu hanya mainan baginya dan bukan makanan. Setelah suamiku pulang, aku tergelak mengenangkan kenakalan anakku . Tak tahulah dia ni takut pada apa, marah pun tak guna pasal dia akan tersenyum manja. Danish... Kakak dan abang pun tak pernah buat pada ibu begini. Danish ni memang anak bertuah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...