Thursday, December 11, 2008

Kesedihan Dalam Kegembiraan

Dalam kita menempuh raya korban ni... adakah cukup kita berkorban dalam memenuhi tuntutan Islam... di raya korban tahun ini... sadi rasa sedikit kesedihan dalam kegembiraan menyambutnya dengan ahli keluarga... jauh di dalam hati sadi.... ada kesedihan yang sangat perit untuk dilalui...

buat pertama kalinya... kami sekeluarga menyambut raya di kampung halaman... semenjak sadi kecil... sadi tak pernah menyambut raya di kampung... arwah ayah sadi seorang bekas polis... selalunya tak dapat cuti raya... jadi dari sadi kecil... sadi menyambut raya bersama keluarga sahaja... rasa sedikit terharu apabila raya korban ni... kami sambut sekeluarga di kampung... tetapi tanpa kehadiran arwah... hmmm... sadi rasa... kalau arwah ada... pasti suasananya lebih meriah...

apalah erti pengorbanan kalau masih ada sifat dengki, iri hati dan bermuka muka... sepatutnya... bila kita melakukan ibadah korban... sifat yang mazmumah perlu laa dibuang jauh dari hati kita... I'm not saying that I'm perfect... but for me... kita perlu redha dengan segala rezeki yang kita ada... tak perlu dengki ngan rezeki yang Allah kurniakan... entahlah... sedih jugak sadi dibuatnya... pasal renovate pagar... satu keluarga kecoh... sadi just cerita kat mak sadi pasal hal nak renovate pagar... tapi tak sangka pulak jadi satu kes besar pulak pasal sadi nak renovate ni... siap ada yang perli-perli pasal sadi nak buat automatic gate... kira macam... sadi ni berlagak sangat laa nak buat pagar batu... dengan tiles kat depan tuu... bersama-sama automatic gate tuu... perlu dapatkan permission satu keluarga besar kalau sadi nak renovate depan tu... dan yang paling sadi sedih... ada yang bagi pendapat not directly to me... but behind me... and hurt my mother feeling... mmg mak sadi tahu pasal hal nak renovate tu... tapi bukan keputusan mak sadi yang nak renovate... sadi yang buat keputusan... and the best part... mak sadi pulak kena tegur pasal tak pandai nak ajar sadi... tak payah nak renovate rumah... dah ada tempat berteduh dah kira beruntung... buat aper nak buat pagar... penting sangat kee pagar tuuu...

tapi... aper yang org bercakap banyak tuu tak tau... sadi make sure semua urusan penting sadi dulukan... seperti aqiqah dan qorban sadi laksanakan... dan keperluan anak nak masuk sekolah telah sadi uruskan... belanja mak sadi dan buat mak sadi gembira... tapi org masih mengata.. hhhmmmm...... kesian tengok mak sadi menangis masa cerita kat sadi.. sadi pun turut menangis... UUUUWWWWWWAAAAAAAAAAAAA...

its very difficult to please everybody... I'm quite moody after I heard from my mum... sabar laa sadi... itu yang mak sadi pesan... nabi yusuf pun pernah hadapi masalah ngan keluarganya... sampai ada niat nak bunuh nabi yusuf... inikan pula kita manuasia biasa... perlu tempuhi segala dugaan dgn sabar... biar laa kita berkorban dengan hati yang ikhlas... bukan untuk menunjuk mahu pun berbangga diri... hanya menunaikan kewajipan kita sebagai umat islam... dan yang paling penting... biar laa org sakitkan hati kita... kita redha dan mungkin kita dapat pahala atas kesabaran kita ini....

20 comments:

cHeRyNa PiReS said...

duit tuh duit sadi...pagar pon sadi punye. yg dowang nak sibuk buat ape? jeles agaknye. lantaklah sadi...kite takkan dpt puaskan ati sume org.yg penting parents kite bahagia.

tak usah cakaplah pagar yg besar dan mahal...ade kale kite beli baju yg kite rasekan elok utk parents pon ade org jeles jugak. bile dicheck2 rupenye anak die tak buat macam mane kite buat mak ayah kite.

pedulikan org!

jgn sedih2 ye sadi...

:iBuAfiQah: said...

sedihnya baca cerita sadi niey..

mmg la bila nak buat renovation ke ape ke akan mengundang mulut yg xder insuran...

sbnrnya mereka jeles,sbb xdapat ape yg sadi boleh bg pada family sadi..

jgn sedih sadi...masuk telinga kanan kuar telinga kiri sudah...
nk pikir2 sgt pun buat sakit jiwa kita jer...

ok be strong sadi...take care!

wanie said...

sabar sadi..jgn sedih2..pedulikan ape diorang kata...yg penting sadi mampu dan tak abaikan tanggungjawab

Ummibatrisya said...

sangat susah untuk senangkan hati semua orang :(

kadang-kadang kita terpaksa korbankan diri untuk senangkan hati orang tapi adakah orang itu korbankan diri mereka pula untuk senangkan hati kita ...

jawapannya ada pada sadi

untuk apa bersedih pada orang yang tidak pernah senangkan hati kita :)

~Eila @ Along~ said...

sis..gitula manusia..kalo tgk org lebih sikit..mula la timbul PHD tu..ade je yg tak kena di hati..mmg kena sabar la kak...hati manusia..tak pernahnye senang tgk kebahagiaan org lain...

kirana said...

laaa..kan duit sadi.. bukan duit derang..ish mcm dengki jer bunyinya tu..cam tak leh tgk org lain lebih jerrr..

susah la sadi nk pls seme org...
pedulikan jer la..

Mummy Cool said...

sabar lah sadi.. memang cam gitu lah perangai kita orang melayu ni.. lagi2 kalau yang masih cetek pemikiran dorang tu.. sadi berdoa je lah semuga dorang ni semua sedar dengan apa yang dorang dah katakan pada sadi dan ibu sadi... doa adalah jalan penyelesaian yang terbaik.. tak guna nak bertegang urat dengan saudara mara ni, dorang tak akan faham... sabar ye yang...

SaDi said...

to all the comments... thank you so much... :) sadi sangat hargai... :)

CuTeMiUt78 said...

emmm... masih ada manusia yg berperasaan begitu..

CuTeMiUt78 said...

sedih baca n3 sadi kali ni..

CuTeMiUt78 said...

tapi manusia kan .. bukan blh kita nak tutup mulut mereka macam kita tutup mulut tempayan..

CuTeMiUt78 said...

kita rasa kan.. diaorang tu sebenarnya iri hati ngan apa yg sadi ada..

CuTeMiUt78 said...

begini la sikap org kita.. penuh dgn perasaan hasad dengki..

CuTeMiUt78 said...

apapun sabar la sadi.. ni dugaan..

CuTeMiUt78 said...

tu kan rumah sadi, duit sadi.. segala kesusahan yg sadi tempuhi mereka tak tahu..yg mereka nampak.. hanya perasaan tak puas hati..

CuTeMiUt78 said...

apapun.. biar kan mereka ngan perasaan begitu.. jgn difikirkan.. klu sadi susah pun bukan mereka blh tlg..

CuTeMiUt78 said...

harap sadi tabah dan kuat semangat menghadapi dugaan ni..

CuTeMiUt78 said...

kita tahu sadi pasti blh..

CuTeMiUt78 said...

jgn sedih2 ya..

CuTeMiUt78 said...

always smile.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...