Friday, February 13, 2009

Apa Kaitan Menunaikan Haji dan Bertudung???

Pada minggu lepas… hubby sadi ada cerita kat sadi pasal khutbah jumaat yang dia dengar… salah satu topic yang menarik adalah wang yang halal apabila kita mengerjakan haji… Sadi rasa semua orang tahu (iye keee… rasanya laaa)… kalau kita nak pergi haji… kita perlu pergi dengan wang yang halal dan hati yang penuh keikhlasan untuk menunaikan haji ni… niat adalah penting… bukan sekadar nak dapatkan nama semata-mata… iyelaaa… orang Malaysia ni macam ada satu kelaziman… kalau orang tu dah pergi haji… kiranya dia orang yang baik… tapi tak semestinya laaa… kalau orang tuuu miskin tapi takde duit nak pergi haji… hati dia masih baik… mungkin rezeki sahaja yang takde untuk menunaikan haji ni… tapi hati orang ni masih lagi baik kan… betul tak…

Anyway… ni sambung cite pasal khutbah jumaat ni… sadi nak ulang… ni petikan dari khutbah jumaat tau… bukan sadi reka cipta... oklah… kalau orang tu pergi haji… niat nye nak menunjuk… ditambahkan pulak hasil wang yang diragui… apabila dia kembali dari mengerjakan haji… dan cuba berubah menjadi insan yang lebih baik… syaitan itu sangat suka menggoda orang yang sebegini… oleh itu… jika dipakaikan tudung ke atas kepalanya… nescaya syaitan akan menarik tudungnya hingga ternampak laa rambut yang hukumnya menjadi aurat kepada kaum wanita… perumpaannya... seperti tudung itu ditarik dan ditiup kebelakang oleh syaitan agar rambutnya terkeluar... oleh itu… pastikan laaa niat hati kita nak pergi haji tu untuk menunaikan ibadah dan bukan niat untuk menunjuk… ditambah pula… biarlaa rezeki yang datang itu dari hasil yang baik-baik…

Bila hubby sadi bagitau sadi… satu nama artis terlintas kat pikiran sadi… hmmm.... rasanya satu Malaysia boleh agak ni… rasanya ustaz tuu tujukan untuk artis sorang ni kot… anyway… sadi doakan artist tu cepat bertaubat kerana imej yang dibawanya mudah menjadi ikutan golongan wanita….

Moral of the story: Berdoa laa pada Allah semoga ibadat kita diterimaNya

4 comments:

miszrLina said...

yup. apa pon tpulang pada niat memasing. uish. nak g haji kena bebetul ikhlas. duit tu harus la halal... klu x haji nama jelah ye..
atau saje2 g jenjln kat sana... alangkah ruginye.....

hurmmm....

luna said...

betul lah tu...pegi haji ni tujuannya nak dptkan haji mabrur dan kesan2 haji mabrur tu ialah perbezaan watak dari yg buruk kpd baik selepas balik menunaikan.

haji ni rukun Islam, kpd yg mampu. yg utama nya ialah Solat yg wajib. sbb solat tu mencegah perbuatan mungkar. tp kalo solat x jaga, tentu saja perbuatan mungkar pun akan terjadi.apatah lagi kalo dh pegi haji. mesti ada yg x kena pd pelaksanaan ibadat2 tersebut.

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

tudung ni bukan pasal dah pegi haji je baru nak pakai tp mmg kene pakai selagi kita beragama islam..kan wajib..

tp yg sedih..yg bertudung ni walaupun dia dah terang2 mmg beragama islam tp nape buat benda yg dilarang agama ek?..

agaknye bukan calang2 setan yg hasut dia tu...

azam alcatrazze said...

betul tu.. haji ni salah satu ibadat.. jika beribadat guna wang yang tak bersih.. maka takkan dapat keberkatan.. wallahua'lam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...