Saturday, February 28, 2009

Kisah Tentang KUKU

Kali ni nak share info pasal KUKU... so... LAYAN.....

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang, walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia jugabukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang . Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli.Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.


Nasihat Nabi Muhammad Saw kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw.. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari:
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara- mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat kita pahala.

10 comments:

~Eila @ Along~ said...

kalo org kuku panjang masak..alahai..nak telan pun rase loya..walaupun kuku bersih..tp eila takleh terima...geli plak

MasNurin said...

salam sadi,

Mas pun geli nengok orang yang berkuku panjang yang memasak. Mungkin diorang rasa cantik lah kot. Dulu masa sekolah form four pernah simpan kuku panjang kat jari antu, sekali tu cikgu kimia perasan kuku tu panjang masa tengah uat eksperimen dan2 tu gak dia tarik kuku tu. Oww sakit pastu terus dia hulurkan nail clipper..member suma pakat dok gelak sebab kuku tu dah kena kebumikan.

kirana said...

mmg tak suka kuku panjang pon ..
camner lamorg masak ek..ish geli lak rasa

CuTeMiUt78 said...

memang tak gemarbela kuku panjang pun.. eeiii geli gak

MaDihays{Ida} said...

sgt2 geli nak mkn bila tgok pekerja kedai tu kuku karat la, kotor la, panjang la.. eeee

SaDi said...

eila... tapi ada org yang bangga ada kuku panjang tau... iiiyyyyeeeewwwwww....

SaDi said...

masnurin... bila kuku kita pendek... nampak lebih bersih dan cantik... betul tak....

SaDi said...

cutemiut... sama laaa kita... :)

SaDi said...

madihays... sebab tuu kitorang lebih suka makan kat rumah jeee... :)

SaDi said...

kirana... ha ah... tak suka kuku panjang... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...